Bramy garażowe
Wykorzystywane są do zamykania garaży, budynków warsztatowych i przemysłowych oraz magazynów. Skrzydło drzwiowe ma najczęściej konstrukcję płytową, rama jest z ocynkowanych kształtowników stalowych. Od zewnętrznej strony obita jest blachą stalową lub aluminiową profilowaną, zabezpieczoną antykorozyjnie panelami stalowymi, płytą z litego drewna. Bramy ocieplone mają dodatkowo wkładkę termoizolacyjną ze styropianu lub wkładki poliuretanowej.
Wyróżniamy bramy:
- rozwieralne dwuskrzydłowe,
- uchylne (z prowadnicami podsufitowymi lub wyposażone w mechanizm sprężynowy),
- segmentowe (górne lub boczne składające się z kilku połączonych segmentów, które po otwieraniu i zamykaniu przesuwają się po prowadnicach),
- harmonijkowe górne lub boczne składają się z kilku segmentów połączonych zawiasami, składają się w harmonijkę przy górnej lub bocznej krawędzi.
Bramy uchylne charakteryzują się prostą konstrukcją,
łatwym montażem i niewysoką ceną. Wada to konieczność pozostawienia
między nią, a stojącym przed garażem samochodem wolnej przestrzeni
po to, by można ją było podnieść. Brama uchylna składa się z
ościeżnicy zamontowanej w ścianie garażu, prowadnic umieszczonych
pod sufitem i ruchomego skrzydła, zbudowanego ze stalowej ramy
wzmocnionej poziomymi metalowymi listwami. Płyta bramowa może być
pokryta profilowaną blachą stalową, albo drewnem. Niektórzy
producenci oferują bramy bez pokrycia, jedynie z nawierconymi w
ramie otworami do umocowania wybranego materiału. Jeżeli garaż jest
ogrzewany, możemy zamówić bramę ocieplaną. Warstwę termoizolacyjną
stanowi w niej styropian lub pianka poliuretanowa, a pokrycie od
strony garażu zrobione jest z tworzywa sztucznego lub blachy.
Producenci oferują też bramy uchylne z zamontowanymi świetlikami,
zrobione z akrylu lub odpornego na uderzenia poliwęglanu.
Bramy harmonijkowe są najwygodniejsze w użyciu i nie
wymagają pozostawiania przed garażem wolnej przestrzeni. Są droższe
od uchylnych, gdyż ich montaż wymaga zastosowania napędu
elektrycznego - ręczne otwieranie jest możliwe tylko w razie awarii
czy przerwy w dostawie prądu. Brama taka składa się z wąskich
aluminiowych lub stalowych profili dwuściennych; podczas otwierania
są one nawijane na oś znajdującą się w skrzynce umieszczonej w
nadprożu garażu.
Bramy segmentowe, zwane sekcyjnymi, dobrze sprawdzają się przy
krótkich podjazdach i w garażach wychodzących bezpośrednio na
ulicę. Oferowane są w dwóch wariantach: otwierane na boki i do
góry. Szkielet każdego segmentu to stalowa rama, wypełnienie zaś to
blacha lub drewno. Producenci oferują też bramy ocieplane. Bramy
segmentowe boczne można stosować w garażach z otworami w kształcie
łuku, z bramami prowadzonymi po łuku lub w wypadku wjazdu z
narożnika. Większą popularnością cieszą się jednak bramy segmentowe
otwierane do góry. Segmenty łączy się ze sobą za pomocą zawiasów;
mają po dwie pary rolek, dzięki którym brama dokładnie i cicho
prowadzona jest po szynach umieszczonych w ramie ościeżnicy i pod
sufitem garażu. Bramy segmentowe, podobnie jak uchylne, można
zamówić też w wersji ze świetlikami.
Napęd elektryczny to duże udogodnienie, dlatego warto
przewidzieć możliwość zamontowania go w przyszłości (jeśli w chwili
zakupu nie możemy sobie na to pozwolić) i zostawić pod sufitem
garażu miejsce na silnik. Brama z napędem elektrycznym porusza się
płynnie i cicho. Można ją otwierać i zamykać za pomocą zdalnego
sterowania.